مقالات دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وای فای چیست؟

دوربین مداربسته وای فای

امروزه بیشتر افراد برای تامین امنیت محل کار یا منزلشان، خرید دوربین مداربسته وای فای (wifi) را ترجیح می دهند. نصب و کنترل دوربین وای فای به راحتی انجام می شود و برای این کار احتیاجی به کابل کشی و… نیست. اما آیا واقعا خرید دوربین مدار بسته وای فای به صرفه تر از دوربین مداربسته معمولی هست؟ دوربین وای فای چیست و چه قابلیت ها و کاربردهایی دارد؟ در ادامه همه این موارد را بررسی می کنیم، پس با ما همراه باشید.

انتقال تصویر و صدا در دوربین مداربسته wifi ، به وسیله شبکه وای فای انجام می شود. به همین خاطر انتقال تصاویر ضبط شده و اطلاعات به صورت بی سیم هست و این موضوع محبوبیت این نوع دوربین مدار بسته را بیشتر کرده چون امکان دسترسی از راه دور به سیگنال تصویری و خارج از شبکه وجود دارد. لازم است بدانید دوربین وای فای فقط در دسته بندی دوربین مداربسته تحت شبکه قرار می گیرد و ” دوربین آنالوگ وای فای ” اصلا وجود ندارد. دوربین مداربسته تحت شبکه معمولی، کار انتقال تصویر را به وسیله کابل شبکه CAT5 یا CAT6 انجام می دهد.

دوربین وای فای یک اسلات برای قرار دادن کارت حافظه (SD Card) برای ضبط تصویر دارد. تعداد روزها و مدت زمانی که ضبط تصویر انجام می شود بسته به ظرفیت کارت حافظه متفاوت می باشد. دوربین مداربسته وای فای به اسم دوربین بی سیم ، دوربین بیبی کم یا پرستار کودک و دوربین وایرلس هم شناخته می شود.

دوربین مداربسته وای فای

 

چرا دوربین مداربسته وای فای نصب کنیم؟

ممکن است در بعضی اماکن، مجوز یا امکان سیم کشی نداشته باشید. در این مواقع خرید دوربین مداربسته وای فای (بیسیم) انتخاب مناسبی هست. همچنین اگر برایتان مهم است که طراحی داخلی ساختمان به هم نریزد، می توانید از دوربین wifi استفاده کنید. همچنین به دلیل اینکه تصاویر دوربین مداربسته بی سیم به آسانی در بستر وای فای منتقل می شوند، می توان آنها را در کمترین زمان نصب و راه اندازی کرد. بنابراین شما می توانید از دوربین مداربسته بیسیم در خانه، محل کار و همینطور در آسانسور استفاده کنید و از سختی نصب دوربین مداربسته در آسانسور رها شوید.

 

تفاوت بین دوربین مداربسته وای فای و بی سیم (Wireless)

خیلی از افراد تفاوتی بین این دو نوع سیستم قائل نمی شوند اما بهتر است بدانید دوربین مداربسته وای فای زیر مجموعه ای از دوربین مداربسته بی سیم می باشد. در واقع به این دلیل که بعضی از دوربین های آنالوگ قدیمی هم با تکنولوژی Wireless یا بیسیم وجود دارند. این دوربین ها ویژگی استفاده از وای فای را ندارند و برای انتقال تصویر، از امواج رادیویی در فرکانس معین در محدوده 2.4 یا 5.8 مگاهرتز  بهره می برند. ولی انتقال اطلاعات در دوربین مدار بسته وای فای به وسیله پروتکل استاندارد wifi صورت می گیرد. بنابراین احتمال تداخل در ارسال و دریافت داده ها پایین تر است و امنیت بیشتری برقرار است.

 

روش اتصال دوربین به شبکه wifi

بعد از نصب دوربین مداربسته و تجهیزات آن، به کمک یک گیرنده می توانیم تصاویر را ببینیم. اگر از لپ تاپ به عنوان گیرنده استفاده می کنید، باید لپتاپ سیگنال تصاویر را در شبکه wifi تشخیص دهد، سپس با استفاده از نرم افزار مخصوص این کار می توانید تصاویر را مشاهده کنید. در صورتی که از سرور یا کامپیوتر شخصی(PC) به عنوان گیرنده استفاده می کنید، باید یک اکسس پوینت مثل مودم یا دانگل نیز راه اندازی کنید. عملکرد اکسس پوینت (نقطه دسترسی) مثل دستگاه سوئیچ بی سیم می باشد که اطلاعات را از دستگاه های یک مجموعه دریافت می کند و به سرور ( دستگاه ضبط تصویر ) منتقل می کند.

 

پهنای باند دوربین مداربسته wifi

دوربین مداربسته وای فای محدودیت استفاده از پهنای باند دارد. این دوربین ها در بهترین حالت عملکردشان از ریت ارتباط 11n پشتیبانی می کنند. بدین معنی که امکان ارسال اطلاعات فقط تا حجم 150Mbs امکان دارد. در نتیجه این دوربین ها برای راه اندازی سیستم مداربسته وسیع با تعداد دوربین زیاد و یا اتصال تعدادی دوربین با رزولیشن بالا، مناسب نیستند. به دلیل اینکه هر چقدر رزولیشن دوربین مداربسته بیشتر باشد، حجم تصاویر هم بیشتر خواهد شد.

 

برد دوربین مدار بسته وای فای

فرمول خاصی برای محاسبه برد دقیق دوربین وای فای وجود ندارد. اما محدوده ای به صورت تجربی توسط شرکت تولید کننده این دوربین ها به دست آمده. این محدوده در محیط های داخلی بین 20 تا 50 متر و در محیط های خارجی بین 100 تا 200 متر می باشد. البته لازم است بدانید موقعیت و محل نصب دوربین نیز تاثیر زیادی در قدرت برد آن ها دارد. بنابراین لازم است دوربین را در فاصله ی نزدیک تر از برد مفید آن نصب کنید. همچنین لازم است بدانید در صورتی که برای مشاهده تصاویر ضبط شده از اینترنت استفاده می کنید، محدودیت مکانی نخواهید داشت و در هر محلی می توانید تصاویر را مشاهده کنید. در نتیجه برد دوربین برای اتصال به مودم اهمیت زیادی دارد.

لازم به ذکر است دوربین لامپی چرخشی نیز یک دوربین مداربسته وای فای می باشد که دارای قابلیت های بسیار کاربردی و نصب آسان می باشد.

در این مقاله توضیح دادیم دوربین وای فای چیست و چه کاربردی دارد. شما می توانید سوالات و نظرات خود را در زمینه دوربین مداربسته وای فای در دیدگاه های همین صفحه مطرح کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *