مقالات دوربین مداربسته

قابلیت WDR در دوربین مداربسته چیست؟

WDR در دوربین مداربسته

WDR در دوربین مداربسته چه کاربردی دارد؟ چرا باید از دوربین های دارای قابلیت ضد نور (WDR) استفاده شود؟

در ادامه این مطلب توضیح خواهیم داد تکنولوژی WDR چیست و چگونه می توان به طور کامل مشکلات تصویر برداری دوربین مداربسته را برطرف کرد.

WDR مخفف عبارت Wide dynamic range به معنی دامنه پویای گسترده می باشد. از قابلیت WDR برای ایجاد تعادل نور و رنگ در تصاویر ضبط شده ای که روشنایی زیادی دارند، استفاده می شود.

قابلیت WDR در دوربین مداربسته

فرض کنید فرایند نصب دوربین مداربسته تمام شده است و حالا می خواهید تصاویر ضبط شده را ببینید. اما منبع نور (خورشید یا لامپ) رو به روی دوربین مدار بسته قرار گرفته و یا ممکن است نور خورشید از پشت سوژه به سمت دوربین بتابد. در حالی که شما نمی خواهید محل نصب دوربین مداربسته خود را تغییر دهید. در این صورت شما باید از دوربین مداربسته ای استفاده کنید که دارای قابلیت WDR باشد. این قابلیت به صورت سخت افزاری و نرم افزاری در دوربین های مدار بسته وجود دارد. سنسور  WDR  هنگامی که نور از مقابل دوربین بتابد به طور اتوماتیک نور اضافه را حذف می کند و از تیره شدن تصویر جلوگیری می کند.

WDR در دوربین مداربسته

 

در دوربین های مدار بسته قدیمی تر این عملیات به کمک ویژگی BLC در دوربین مداربسته انجام می شد. واحد اندازه گیری میزان WDR دوربین مداربسته db یا همان دسی بل می باشد. هر دوربین مدار بسته ای که بازه داینامیکی آن حدودا 50db باشد دارای قابلیت WDR می باشد. به عنوان راهنمایی بهتر می توان گفت چشم ما انسان ها بازه داینامیکی 160db دارد، بنابراین هر چقدر مقدار WDR دوربین مدار بسته به 160db نزدیک تر باشد، توانایی آن در متعادل کردن نور و ارائه ی بهتر جزئیات تصویر بیشتر است.

همانطور که گفتیم قابلیت WDR به 2 شکل سخت افزاری و نرم افزاری در دوربین مداربسته وجود دارد. به نوع نرم افزاری آن DWDR هم می گویند که مخفف عبارت Digital Wide dynamic range می باشد.در واقع DWDR همان نسخه دیجیتال WDR محسوب می شود. نوع سخت افزاری WDR خیلی قوی تر هست و عملکرد حرفه ای تری دارد. به همین دلیل دوربین مداربسته ای که دارای قابلیت WDR می باشد، قیمت بالاتری نسبت به دوربین مدار بسته DWDR دارد. در موقعیت هایی که تشخیص چهره اهمیت زیادی دارد و درب ورودی و یا پلاک خوانی در شب، استفاده از دوربین مدار بسته دارای WDR سخت افزاری توصیه می شود.

همینطور بهتر است بدانید دست کم دو مرحله در ذخیره سازی تصاویر با قابلیت WDR وجود دارند که عبارتند از: تصویر برداری دامنه (Range Imaging) و نگاشت طیف (Tone Mapping)

در Range Imaging چندین نوردهی در صحنه ظاهر می شود تا برای آن تصویر به میزان مناسب داده جمع آوری شود.

 

تفاوت HDR با DWDR دوربین مداربسته

ایا تا به حال اصطلاح HDR را شنیده اید؟ واژه HDR در نرم افزار موبایل ادیت عکس برای روشن کردن عکس و یا جلوه دادن به رنگ عکس کاربرد دارد. HDR مخفف High Dynamic Range به معنی محدوده داینامیکی بالا می باشد. در واقع قابلیت HDR مثل DWDR برای بهبود کیفیت تصویر کاربرد دارد. در مقایسه با WDR واقعی، خروجی تصویر HDR اصلا مثل True WDR نیست و بسیار کمتر می باشد.

 

معایب WDR

تا اینجای مطلب به این نتیجه رسیدیم که وجود قابلیت WDR در دوربین مداربسته مشکل تیره شدن و اختلاف سطح روشنایی را برطرف می کند. اما WDR معایبی هم دارد که جالب است بدانید:

  • امکان دارد زنده بودن رنگ ها کاهش پیدا کند
  • امکان دارد سطح روشنایی قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند متفاوت باشد.
  • امکان دارد نویز موجود در بخش های مختلف تصویر متفاوت باشد، به خصوص در قسمت های تیره نویز بیشتر می باشد.

 

قابلیت HLC در دوربین مداربسته چیست؟

HLC در دوربین مداربستهHLC مخفف High Light Compensation می باشد. وجود تکنولوژی HLC در دوربین مدار بسته موجب کم شدن نقطه های پر نور تصویر می شود. مثلا نور چراغ ماشین را کاهش می دهد و شما می توانید پلاک خودرو را بخوانید.

 

 

 

در این مطلب درمورد ویژگی WDR در دوربین مداربسته به طور کامل بحث کردیم و با تکنولوژی های HLC و HDR آشنا شدیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره خرید دوربین مداربسته با ما تماس بگیرید و دیدگاه های خود را در پایین همین صفحه درج کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *