مقالات دوربین مداربسته

آشنایی با اصطلاحات کاربردی و تکنولوژی دوربین مداربسته

اصطلاحات کاربردی دوربین مداربسته

در این پست از مقالات ابردوربین قصد داریم بعضی از اصطلاحات کاربردی و انواع تکنولوژی دوربین مداربسته را بیان کنیم. این مقاله می تواند برای نصابان دوربین مداربسته و یا افرادی که تازه می خواهند وارد این حوزه شوند و یا حتی دانشحویان الکترونیک هم مفید باشد.

تکنولوژی AHD

اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مداربسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت AHD کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

آشنایی با تکنولوژی دوربین مداربسته AHD

دوربین مدار بسته AHD یا AHD CCTV کوتاه شده عبارت (Analog High Definition CCTV) به معنای دوربین مداربسته آنالوگ با رزولوشن بالا می باشد. پایین بودن رزولیشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف دوربین های آنالوگ بود و برای جبران این نقطه ضعف، تکنولوژی های جدیدی در سیستم های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آنها تکنولوژی AHD است.

دوربین مداربسته Full HD چیست ؟

دوربین Full HD  یا دوربین 1080 در واقع دوربین مداربسته ای با رزولوشن 1920*1080 پیکسل می باشد و کیفیت آن معادل دو مگاپیکسل است ( دو برابر رزولوشن دوربین HD ). کیفیت تصویر این دوربین ها از دوربین مداربسته HD بیشتر بوده و پهنای باند و میزان هارد دیسک اشغال شده آنها نیز بیشتر از دوربین HD می باشد.
معمولا برای تصویر برداری در محیط هایی که میدان دید و جزئیات بیشتری مدنظر کاربران است دوربین مداربسته فول اچ دی یک پیشنهاد خوب به حساب می آید.

دوربین مداربسته HD چیست ؟

دوربین مدار بسته HD مخفف High Defenition می باشد و در حوزه دوربین مدار بسته به دوربین 720 نیز معروف است. این دوربین دارای رزولوشن تصویر 1280*720 پیکسل است که به اختصار 720 نامیده می شود. رزولیشن دوربین HD معادل 1.3 مگاپیکسل است. این وضوح تصویر به عنوان یک استاندارد در تصویر برداری دوربین های مدار بسته شناخته می شود و تصاویر HD پس از ضبط بر روی هارد دیسک NVR از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و کاربران می توانند با زوم روی این تصاویر نقاط هدف را مشاهده کنند. پهنای باند و حجم تصویر ضبط شده دوربین 720 نیز نسبت به رزولیشن های بالاتر بسیار بهینه تر است. به همین دلیل این سری از دوربین های مداربسته نزد کاربران دارای محبوبیت ویژه ای می باشد.

 

اصطلاحات کاربردی دوربین مداربسته

CIF: اصطلاح CIF به رزولوشن تصاویر دوربین مدار بسته آنالوگ (288*352 پیکسل و 240*352 پیکسل) گفته می شود.

Frame: فریم یا قاب یک تصویر ویدیویی کامل است. در سیستم CCIR/PAL ازترکیب ۶۲۵ خط و در سیستم EIA /NTSC از ترکیب ۵۲۵ خط یک فریم ساخته می شود سیستم پال ۲۵ فریم بر ثانیه و سیستم NTSC ۳۰ فریم بر ثانیه دارد.

Factory default setting: تنظیمات کارخانه بیانگر تنظیماتی است که به صورت پیش فرض و توسط شرکت سازنده دوربین مداربسته، اعمال می شود. اگر سیستم دوربین مداربسته به تنظیمات کارخانه برگردانده شود، تنظیمات کاربر پاک می شود.

Encoder/Decoder: دستگاهی برای رمزگزاری یا رمزگشایی برای دوربین های آنالوگ و یا IP برای ارسال آن به DVR یا NVR می باشد.

Aspect ratio: این اصطلاح به معنی نسبت اندازه تصویر است و بیانگر نسبت اندازه پهنای تصویر به درازای آن است. این نسبت در نمایشگرهای تلویزیون و رایانه برابر ۴:۳ و در تلویزیون های HD برابر ۹:۱۶ است.

قابلیت POE: اصطلاح POE را احتمالا زیاد شنیده باشید. در صورتی که NVR از نوع POE باشد می تواند علاوه بر انتقال اطلاعات برق لازم برای دوربین ها را نیز تامین کند. قابلیت POE یک مزیت مهم محسوب می شود. مخصوصا در پروژه های بزرگ که در پایین آوردن هزینه ها نقش مهمی خواهد داشت.
فناوری POE در کابل های شبکه این امکان را فرآهم آورده که در حین انتقال دیتا برر روی کابل شبکه جریان الکتریکی نیز بتواند از این کابل ها عبور کند و دوربین ها و سایر تجهیزات از این طریق تغذیه گردند. بر طبق استاندارد IEEE 802.3at که فناوری POE نشات گرفته از آن است توان هر پورت برابر با 15.4 وات در عمل انتقال برق است که برای دستگاه های مختلف استفاده می شود. این مقادیر به صورت نظری است و در عمل این عدد به 12.95 وات می رسد به این دلیل که مقاومت و اتلاف انرژی در طول کابل در نظر گرفته نشده است.

اگر شما هم اصطلاح کاربردی دیگری در زمینه دوربین مداربسته میشناسید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. همچنین برای خرید دوربین مداربسته می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از ابردوربین خرید کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *